Fogágybetegség

Fogágynak, parodontiumnak nevezzük a fogakat rögzítő szöveteket (íny, gyökérhártya, cement és processus alveoláris). Parodontopathiának, fogágybetegségnek a dentális plakk (foglepedék) okozta íny- és fogágygyulladásokat nevezzük.

A fogágybetegség az ínygyulladás kivételével irreverzíbilis betegség, mely, bár egyes helyes orvosi beavatkozással megállítható, de az egyszer már elpusztult alveoláris csont- és gyökérhártya nem regenerálódhat teljes egészében.

Alsó frontfogon fogkő, a másikon gyulladt ínytasak, a fogak tartószerkezete elpusztult.

Gingivitis esetén megemelkedik a Gram-negatív anaerob baktériumok száma, és a normál flóra lassan kiszorul, átengedve a helyét a patogéneknek, pl.: jellemző a Fusobacterium nucleatum, Prevotella intermedia, Veillonella parvula, Campylobacter rectus és a spirochaeták száma jelentősen megnő.

Terhességi gingivitis kialakulásáért a sulcusban megemelkedő ösztradiol- és progeszteron-szint hatására kolonizálódó Prevotella intermedia a felelős.

Parodontitisről akkor beszélünk, amikor a fogat rögzítő apparátus is érintett a folyamatban, tapadásveszteség, csontpusztulás, fogvándorlás és mély, valódi tasakok láthatók. A jellemző mikroflóra a Gram-negatív anaerobok, melyek a baktériumok 90 százalékát adják. Megkülönböztethetünk felnőttkori lassan és gyorsan progrediáló, valamint refrakter parodontitist.

A fiatalkori parodontitis lokalizált (LJP) és generalizált (GJP) formáját ismerjük. Jellemző patogén domináló flórája a Haemophilus actinomycetemcomitans, mely igen sok virulenciatényezővel bír, többek között képes infiltrálni a kötőszövetet, s ezért mechanikus tisztítás révén nem eradikálható (sőt, inváziója fokozható!). Tehát fontos tisztában lennünk a jelenlétével, mert ez erősen befolyásolja a terápia megválasztását és sikerességét.

A fogágybeteg mély ínytasakjában megbúvó baktériumokból állandóan minimális mennyiségű baktérium kerül a véráramba, mely gócbetegség okozója is lehet. Másrészről ez a tasakflóra közvetlen veszélyt is jelenthet a szív- és keringési rendellenességgel bíró betegek fogászati ellátása során, mivel a rizikócsoportba tartozó betegeknél pl.: műbillentyű, rheumás endocarditis, implantátumok, ízületi protézisek immunhiányos állapotok, csak megfelelő antibiotikus védelem mellett végezhető olyan beavatkozás, mely átmeneti bakteriaemiával jár (extractió, depurálás, szájsebészeti műtétek).