Fém allergia a fogászatban

Napjaink népbetegsége - az allergia - számtalan formában keserítheti meg az életünket. Tudjuk, hogy létezik sokféle táplálékallergia, virágpor allergia, és különböző vegyi anyagokkal kapcsolatos allergia is. Ide tartozik a szánkba bekerülő különböző fémötvözetekkel szembeni érzékenység is, melyekkel a fogászati kezelés során találkozunk

A fémötvözetek alkotóelemei a szájban oldódva az ötvözetről leváló fémionok a véráramon keresztül a szervezetbe jutnak. Kémiailag ez a folyamat úgy képzelhető el, mint egy hagyományos savas akkumulátorban lejátszódó reakció. A fogászati fém az akkumulátor fémcellája, a szájban levő nyál pedig az akkumulátor sav megfelelője. Ha az így keletkező feszültség a szájban eléri vagy meghaladja a beépített fémre jellemző oldódási küszöbértéket, akkor a fém aktívvá válik, oldódik, ion lép ki belőle.

Különösen veszélyeztetettek azok a betegek, akiknek a szájában többféle fém egyszerre fordul elő.

Mi az allergia?
Immunrendszerünk egy egyébként teljesen ártalmatlan anyagot ellenségként kezd kezelni. A ,,támadót'' megjegyzi és később, mikor felismeri, küzd ellene. Ezután egészen kis mennyiségű irritáló anyag esetén is stimulálhatja az alvó memóriasejt az immunrendszert.
Allergén lehet minden olyan anyag, mellyel az emberi szervezet kontaktusba kerül.
Leggyakrabban a nikkel, króm, kobalt, higany, palládium, ezüst, réz a felelős a különböző panaszokért.

Milyen tüneteket okozhat?
A fogászati anyagok (elsősorban a fémek) leggyakrabban a szájnyálkahártyán vagy a bőrön okoznak allergiás tüneteket.
Helyi, szájüregi reakciók: szájégés, nyelvbizsergés, szájszárazság, fekélyek keletkezése, villanyozó érzés, vérbőség, ínygyulladás, szájnyálkahártya gyulladás, ajakgyulladás, nyelvgyulladás, kóros elszarusodás, leukoplakia
Távoli, bőrreakciók: égő érzés, viszketés, vérbőség, hólyagok jelentkezése, elszarusodott felület kialakulása, ekcéma, bőrgyulladás, hajhullás

Hogyan diagnosztizálható a fémallergia?
A fémallergia megállapítására két tesztelési módszer létezik:

Az epicután teszt során az egyes fémeket, illetve vegyületeiket tartalmazó tesztkészítményeket a hát bőrére egyesével felviszik, és leragasztják. Az eredményt az allergén felvitelének helyén kialakuló bőrelváltozások fajtájából és mértékéből állítják össze. A bőrreakciókat négy napon keresztül naponta kell leolvasni.
A limfocita-transzformációs teszt azon fémek esetén végezhető el, melyek a specifikus T limfociták képződését váltják ki. Ehhez a vizsgálathoz vérvétel szükséges.

Hogyan kezelhető a fémallergia?
A fémallergia egyetlen és leghatásosabb kezelési lehetősége a fém elkerülése. Akinél egyszer kialakult egy fémmel szembeni allergia, az ezt az érzékenységet egész életére magával hordozza.

Ilyen panaszok esetén érdemes felkeresni fogorvosunkat, aki allergia gyanújával allergológiai illetve bőrgyógyászati vizsgálatra irányítja Önt. A diagnózist minden esetben szakorvos állítja fel, és ennek ismeretében fogorvosunk az Önnek legmegfelelőbb kezelést javasolja.

A fémmentes anyagok egyre nagyobb teret hódítanak a mai modern fogászatban, és esztétikai előnyük mellett az egyik legjobb tulajdonságuk, hogy nem váltanak ki allergiás reakciót, ilyenek a teljes kerámiából, illetve cirkónium-oxidból készült fogpótlások.