Állkapocs ízület megbetegedései

allkapocsAz állkapocs-ízület az a hely, ahol az alsó állkapocs ízesül a koponya halántékcsontjával. Akárhányszor csak rágunk, mozgatjuk, de beszéd közben és nyeléskor is, mindig mozog. Ezért ez a test egyik leggyakrabban használt ízülete.

Az állkapocs-ízület megbetegedései

A kiváló fül-orr-gégész szakorvos, Dr. J. B. Costen által 1934-ben először meghatározott állkapocs-ízületi rendellenesség olyan állapot, mely akkor áll elő, amikor az állkapocs-ízületek a fogak, izmok, az állkapocs helytelen állása vagy funkciózavara következtében túlzott nyomásnak vannak kitéve.

Costen úttörő volt abból a szempontból, hogy először hívta fel az orvosok és fogorvosok figyelmét erre az állapotra. Bebizonyította azt a tényt, hogy a fül-, fej- és nyakfájás elmulasztható a rossz harapás korrekciójával és a szájüregi sínek segítségével, az állkapocs-ízületekre ható túlzott nyomás megszüntetésével.

Az állkapocs-ízületi megbetegedések tünetei

Az állkapocs-ízületi megbetegedések az érintett területeken kiterjedt és változó erősségű, az enyhe, állandósult diszkomfort érzéstől a súlyos, hasogató fájdalomig terjedő fájdalmakat okoznak.

A fejfájás, a fül-, az arc- és a nyak fájdalma az általános tünetek. Gyakran nehéz a száj nyitása és az ízületek összezárása.

Az állkapocs-ízületi rendellenességek nem is annyira magában az ízületben, hanem az ízületek felett és alatt elhelyezkedő, érintett izmokban érezhetők.

Ez egy kicsit olyan, mint amikor kő megy a cipőnkbe, és nemcsak a lábfejünk, hanem a bokánk, a lábszárunk és a hátunk is fájdalmassá válik, ahogy testünk igyekszik távol tartani magát a zavaró ponttól.

Az állkapocs-ízületi megbetegedéseket olyan különféle erők okozhatják, melyek túlterhelik a temporomandibularis ízületeket.

Fogak
Szabálytalanul álló vagy hiányzó fogak, helytelen fogszabályozás vagy más, rossz minőségű fogászati beavatkozás.

Izmok
Gyermekkortól fennálló rossz nyelési szokás, mely miatt az állkapocs hátrafelé mozdul el. Olyan szokások, mint például a fogcsikorgatás vagy a szájlégzés, melyek az izmok funkcióit befolyásolják. A fogak összeszorításából és csikorgatásából származó feszülési erő az állkapocs-ízületek és izmok túlterhelése révén szintén gyakori ok.

Állkapocs
Az állkapocs növekedési zavara a felső és alsó állkapocs hibás illeszkedéséhez vezet. Sérülések, mint például esés vagy baleset alkalmával (nagyon gyakoriak nyakcsigolya sérüléseknél). Degeneratív megbetegedések, például osteoarthritis esetén.

Az állkapocs-ízületi megbetegedések kezelése
Az állkapocs-ízületi megbetegedés okától és súlyosságától függetlenül, a leghatékonyabb módszer az, ha kezdetben egy lágy fogsínt alkalmazunk. A cél az állkapocs-ízületekre ható nyomás enyhítése, az izmok feszülésének csökkentése, a fogösszeszorítás és csikorgatás hatásainak mérséklése. A TMJ szerkezettel való kezelés azonnal megszünteti az állkapocs-ízületi megbetegedés tüneteit. Nagy segítséget jelent az izmok kiegészítő kezelése is. A teljes tünetmentesség eléréséhez szükséges lehet az egészségügyi szakemberek által nyújtott további kezelés is.

Kezelési módszerek

Az okklúziós sínek
A fogorvosok a harapási magasság pontos elegyengetéséhez a kemény fogászati sínek 24 órás használatát szokták javasolni. Fontos, hogy egy bizonyos harapási magasságnak megfelelően készítsék el ezeket, és a strukturális változásokkal egyidejűleg rendszeresen alakítsák is.

A fizikoterápia
Ajánlott az izmok masszírozása és tonizálása, valamint a testtartás javítását és a gerinc egyenes tartását elősegítő további gyakorlatok.

A stresszoldás
A relaxációs gyakorlatok csökkentik az állkapocs-ízületeket túlterhelő feszülést és a szorító erőket.

A szakorvosi kezelések
A fájdalom tartós enyhüléséhez szükséges lehet, hogy a fogszabályozó szakorvosok tartósan megváltoztassák a harapási magasságot, vagy hogy koronát és hidat tegyenek fel. Az állkapocs-ízület rendellenességeit csak az orvosunkkal való rendszeres konzultáció mellett lehet eredményesen kezelni.

Éjszakai fájdalom
Sok ember éjszaka csikorgatja és összeszorítja fogát, és fejfájással ébred. Az okklúziós sín éjszakai használata csökkenti ezeket a problémákat, és segíthet abban, hogy a reggeli fejfájások ritkábbá váljanak.